Suun terveys vaikuttaa paljon muuhun terveyteen. Jos suussa on oireeton tulehdus, se saattaa olla riskitekijä muulle sairaudelle. Näin on esimerkiksi diabeteksen kohdalla. Siksi hampaita kannattaa hoitaa hyvin, ja käydä säännöllisesti hammaslääkärissä.

Miksi kannattaa käydä hammaslääkärissä?

Suussa oleva tulehdus, kuten hoitamaton ientulehdus, on riskitekijä monen sairauden kohdalla. Siksi hammaslääkärissä kannattaa käydä noin vuoden välein. Hammaslääkäri antaa hyvät kotihoito-ohjeet ja neuvoo tarkan käyntivälin.

Säännölliset hammastarkastukset ovat erityisen tärkeitä esimerkiksi diabeetikolle, sillä heillä on tavallista korkeampi riski saada hampaiden kiinnityskudossairaus parodontiitti. Jos diabetes ei ole hyvässä hoitotasapainossa, suuhun tulee tulehduksia tavallista herkemmin. Samoin, jos suussa on tulehdus, se heikentää diabeteksen hoitotasapainoa.

Mitä hoitamaton ientulehdus voi aiheuttaa?

Pitkälle edennyt ientulehdus voi aiheuttaa hampaiden kiinnityskudossairauden, eli parodontiitin. Siinä ikenen alle etenevä bakteeriplakki tuhoaa hampaan kiinnityskudosta ja tulehduksen jatkuessa hammas voi irrota. Parodontiitti on myös yksi sydän- ja aivoinfarktin riskitekijä.

Milloin pitää mennä hammaslääkärille pian?

Särky ja turvotus ovat oireita, joihin kannattaa reagoida nopeasti. Samoin, jos suun limakalvolla on patti tai haavauma, joka ei parane itsestään kahdessa viikossa, sitä on syytä mennä näyttämään hammaslääkärille. On tärkeää tarkastaa, ettei kyse ole suusyövästä.

Ennen tekonivelleikkausta täytyy käydä aina hammaslääkärissä, sillä kaikki infektiot on tärkeää hoitaa ennen isoja leikkauksia. Myös raskausaikana kannattaa käydä hammastarkastuksessa.

Miten pitää huolta hampaista?

1. Harjaa hampaat fluorihammastahnalla aamuin illoin ja puhdista hammasvälit kerran päivässä.
  2. Syö säännöllisesti, älä napostele pitkin päivää, ja vältä happamia sokerijuomia.
  3. Muista, että suun terveys on pitkälti omissa käsissäsi. Hammaslääkäri auttaa hampaiden hoidossa, mutta hammaslääkärin hoito ei korvaa omahoitoa. Hoito myös lisää aina hoidon tarvetta.

Hoitosuhde omaan tuttuun ja turvalliseen hammaslääkäriin on parasta hampaiden ylläpitohoitoa ja johtaa myös hammashoidon kustannusten pienenemiseen hoidontarpeen vähentyessä.

Asiantuntijana erikoishammaslääkäri Kirsten Besuch.