Hampaiden hoito on ensiarvoisen tärkeää suun hyvinvoinnille sekä yleisterveydelle. Ikenissä ja hampaissa olevat tulehdukset voivat vaikuttaa heikentävästi kroonisiin sairauksiin.

Säännöllinen hampaiden harjaus kaksi kertaa päivässä kannattaa ottaa rutiiniksi:

– Harjaamalla puhdistetaan hampaiden pinnat plakista eli bakteerimassasta, joka voi aiheuttaa ongelmia suun terveydelle.

Huono suun terveydestä huolehtiminen voi aiheuttaa reikiintymistä, ientulehdusta ja hampaiden kiinnityskudossairautta eli parodontiittia, kertoo Hammas Mehiläisen vastaava hammaslääkäri Johanna Rouhiainen.

Hammasvälit tulisi suosituksen mukaan puhdistaa myös ainakin kerran päivässä esimerkiksi hammaslangalla, hammasväliharjalla tai silikonitikuilla.

– Hammasvälien puhdistaminen on tärkeää, sillä hammasharja ei puhdista hampaiden välejä. Sähköhammasharja tekee tämän hieman tavallista harjaa paremmin, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi hyvin, painottaa Rouhiainen.

Hampaiden hoito ja ruokailutottumukset

Hampaat kestävät vain noin viisi happohyökkäystä päivässä. Säännöllinen ateriarytmi ja napostelun välttäminen siis kannattaa. Happohyökkäyksessä kariesbakteerit käyttävät hyväkseen ruuan tai juoman sokereja ja muodostavat happoja, jotka tekevät hampaaseen reikiä.

– Makeat ja happamat juomat on hyvä nauttia aterioiden yhteydessä ja suosia janojuomana vettä. Ksylitolituotteita kannattaa nauttia aterioiden jälkeen, vinkkaa Rouhiainen.

Säännöllinen hammastarkastus

Hammastarkastuksessa on erittäin tärkeää käydä säännöllisesti. Kun mahdolliset ongelmat huomataan ajoissa, on hoito helpompaa ja myös edullisempaa. Pitkittyessään hoito usein mutkistuu.

– Suun tulehdukset ja reiät voivat olla suussa hyvinkin pitkään ilman oireita tai niin, että ne näkyvät ainoastaan röntgenkuvissa. Oma hammaslääkäri, jolla käy säännöllisesti, osaa parhaiten määrittää henkilökohtaisen tarkastusvälin sekä tarvittavat tutkimukset ja hoitotoimenpiteet.