Ientulehdus eli gingiviitti on suun sairaus, joka johtuu bakteeriplakin kerääntymisestä ienrajaan ja hammasväleihin. Ientulehduksessa hammasta ympäröivä tukikudos eli ien tulehtuu. Yleensä tulehdus johtuu hampaiden riittämättömästä puhdistuksesta.

Ientulehduksen oireet

• Ientulehduksen oireita ovat tyypillisesti
  • ikenen punoitus, arkuus ja kipu
  • veren vuotaminen ikenestä esimerkiksi hampaita harjatessa
  • paha maku suussa ja pahanhajuinen hengitys

Ientulehduksen hoito

Ientulehdus tulee hoitaa, sillä hoitamaton ientulehdus saattaa johtaa hampaiden kiinnityskudosten vaurioitumiseen eli parodontiittiin. Sen seurauksena hammas alkaa heilua ja voi irrota.

Hoitamaton ientulehdus lisää sydän- ja aivoinfarktin riskiä ja sillä on myös muita yhteyksiä yleisterveydellisiin ongelmiin.

Milloin hammaslääkäriin?

Edennyt ientulehdus vaatii tilanteesta riippuen käynnin suuhygienistin tai hammaslääkärin luona. Suuhygienisti tai hammaslääkäri puhdistaa ikenet ja poistaa hammaskiven. Pitkälle edennyt ientulehduksen hoito vaatii hammaslääkärin tai erikoishammaslääkärin suorittaman puhdistuksen. Syvällä hampaan juuressa oleva tulehdus voi vaatia ienleikkauksen.

Ientulehduksessa paras hoito on ennaltaehkäisy

Ientulehdusta hoidetaan ja estetään pitämällä hampaiden pinnat puhtaana bakteeriplakista. Paras keino ientulehduksen hoidossa on ennaltaehkäisy. Hampaat tulee harjata huolellisesti kahdesti päivässä. Myös hammasvälit puhdistetaan päivittäin hammaslangalla, harjatikulla tai hammasväliharjalla. Mikäli hampaita harjatessa ien vuotaa verta, tulee alue puhdistaa tavallista useammin ja tarkemmin muutaman päivän ajan.

Hammaslääkärillä tai suuhygienistillä tulee käydä säännöllisesti. Myös terveet ruokailutottumukset ja makeisten ja makeiden juomien nauttiminen kohtuudella auttavat ientulehduksen ennaltaehkäisyssä.

Hampaiden hoito