Hammas on syytä poistaa, jos sitä ei pysty hoitamaan. Eli jos hammasta ei pysty paikkaamaan, hampaan vieressä on paha ientulehdus, tai hampaan juurihoito epäonnistuu.

Hampaan tulehduksen oireet

Tulehduksen tuntomerkkejä ovat punoitus, kipu, turvotus ja kuumotus. Yleensä tulehdus oireilee, mutta kystat, eli rakkulat, tai leukojen krooniset tulehduspesäkkeet eivät välttämättä oireile. Siksi hammaslääkärit tutkivat hampaita röntgenkuvauksella.
Herkkyys suun tulehduksille on yksilöllistä. Jos hampaille on tehty monta juurihoitoa, tulehdusten todennäköisyys kasvaa. Juurihoito ei myöskään aina onnistu. Juurihoito onnistuu Käypä hoito -suosituksen mukaan 73-90 prosentilla potilaista. Diabeetikoilla onnistumisprosentit ovat pienemmät.

Miten hammas poistetaan?

Hampaan poisto voi olla hyvin helppo toimenpide, tai sitten hankalampi. Yksinkertaisimmillaan hammaslääkäri puuduttaa ikenen ja vetää hampaan pois. Kohta voi olla kipeä ja turvonnut tunteja, mutta olo on hyvä jo seuraavana päivänä.

Jos hammas on pirstaleina useammassa osassa tai hampaan juuret ovat käppyräiset, hampaan poisto voi vaatia leikkauksen. Leikkaus tehdään paikallispuudutuksessa tai nukutuksessa. Leikkauksesta toipuminen kestää kolmesta päivästä viikkoon.

Hampaan poisto kannattaa suunnitella aina hyvin. Yleensä suunnittelukäynti, jonka aikana hammas tutkitaan tarkasti, on paikallaan. Kun hammaslääkäri tai kirurgi poistaa hampaan suunnitellusti, poisto sujuu todennäköisesti ongelmitta.

Ei pelkkää hampaan poistoa

Se, mitä tyhjälle hampaan paikalle suussa tehdään, kannattaa suunnitella jo ennen hampaan poistoa. Suuhun ei voi automaattisesti jättää pysyvästi tyhjää paikkaa. Etuhammasta ihminen ei purennan ja hammaskaaren kannalta välttämättä tarvitse, mutta harva meistä haluaa olla ilman etuhammasta. Poskihampaat ovat sen sijaan tärkeät. Jos poskihampaan poistaa, muut hampaat voivat alkaa liikkua ja vastapurija pidentyä puhkeamalla lisä. Pienen välihampaan paikan voi ehkä jättää tyhjäksi.

Usein tyhjä paikka kannattaa kuitenkin korvata hammasimplantilla. Joskus hammaslääkäri voi ruuvata hammasimplantin poistetun hampaan paikalle jo heti hampaan poiston yhteydessä, samassa toimenpiteessä.

Vaihtoehdot hampaan poistolle

Jos hammas on jo päässyt hyvin huonoon kuntoon, sen poistolle ei ole vaihtoehtoja. Tarve hampaan poistoon kertoo aina siitä, että omahoidossa tai hammaslääkärin hoidossa on mennyt jotain pieleen. Siksi kannattaa keskustella hammaslääkärin kanssa siitä, kuinka hampaiden hoitoa ja suun terveyttä voisi parantaa. Jos yksi hammas täytyy poistaa esimerkiksi pitkälle edenneen ientulehduksen takia, on vaara, että muille hampaille käy samoin.

Asiantuntijana erikoishammaslääkäri ja suu- ja leukakirurgi Olli Teronen.