Hampaan juurihoito tarkoittaa tulehtuneen hammasytimen eli pulpan hoitamista. Juurihoidossa hammaslääkäri poistaa tulehtuneen kudoksen, täyttää juurikanavaontelon ja paikkaa hampaan.

Miksi hakeutua juurihoitoon?

Hammasytimen tulehdus johtuu useimmiten hampaan pitkälle edenneestä, hoitamattomasta reikiintymisestä.

Juurihoitoa vaativa tulehdus aiheuttaa useimmiten hammassärkyä. Hammaskivun takia tulee hakeutua mahdollisimman pikaisesti hammaslääkäriin, sillä suun alueen vaivat eivät parane itsekseen. Toisinaan hammasytimen tulehdus voi edetä oireettomasti, jolloin se havaitaan esimerkiksi röntgentutkimuksessa.

Mitä juurihoidossa tehdään?

Reikiintyneen hampaan ydinkudoksen tulehdus ja juurihoidon tarve todetaan röntgenkuvan perusteella. Hammaslääkäri tutkii hampaan ja tarvittaessa hammas puudutetaan. Juurihoidossa tulehtunut hammas avataan ja hampaan sisällä oleva tulehtunut kudos poistetaan mekaanisesti. Puhdistamisen jälkeen hammaslääkäri desinfioi juurikanavat huuhteluliuoksella. Kun tulehdus on saatu hoidettua, juurikanavat täytetään juurentäyttöaineilla. Tämän jälkeen hammaslääkäri paikkaa hampaan tai tekee siihen kruunun.

Juurihoito saattaa vaatia useamman hoitokäynnin. Takahampaaseen tehtävä juurihoito kestää yleensä kauemmin kuin etuhampaaseen tehtävä hoito, sillä takahampaissa on etuhampaita useampia juurikanavia.

Joskus tulehdus on edennyt niin pitkälle, ettei hammasta voida säilyttää juurihoidolla, vaan se on parasta poistaa.

Mitä juurihoito maksaa?

Juurihoidon hinta vaihtelee tehtävien toimenpiteiden sekä hoidon vaatiman keston mukaan.

Tutustu yleisimpien hammashoitojen hintatietoihin. Toimipisteen sivulta löydät tarkemmat hinnat eri toimenpiteistä.

Ientulehdus voi johtaa hampaiden tippumiseen

Kuinka usein hammastarkastuksessa on syytä käydä?