Viisaudenhampaat aiheuttavat usein harmia. Niitä voi olla vaikea puhdistaa tai ne eivät mahdu hyvin suuhun. Omien viisaudenhampaiden tilanne kannattaa siksi tarkistuttaa hammaslääkärillä ennen kuin täyttää 25 vuotta. Ne puhkeavat yleensä 25 vuoden ikään mennessä.

Jos viisaudenhampaiden puhdistaminen ei onnistu kunnolla, ne kannattaa poistaa. Jos ne eivät ole puhjenneet, suu kannattaa röntgenkuvata ja arvioida, kuinka todennäköisesti viisaudenhampaat aiheuttavat haittaa myöhemmin.

Viisaudenhampaiden aiheuttamat oireet

Yleisin viisaudenhampaiden aiheuttama oire on kipu. Kipu voi olla epämääräistä pientä jomotusta tai kovaa särkyä ja turvotusta, tai mitä vaan tältä väliltä. Suusta voi tulla märkävuotoa ja suuta voi olla vaikea avata.

Viisaudenhampaat voivat aiheuttaa kipua, vaikka ne eivät näkyisi. Puhkeamaton hammas voi avata ientaskun, ientasku on reitti viisaudenhammasta ympäröivään kudokseen ja leukaluuhun, ja niihin voi tulla tulehdus.

Viisaudenhampaiden poisto: Milloin hyvä poistaa?

Omien viisaudenhampaiden tilanne kannattaa tarkistuttaa hammaslääkärillä ennen kuin täyttää 25 vuotta. Hammaslääkäri tarkistaa, ovatko viisaudenhampaat puhjenneet, saako asiakas puhdistettua ne riittävän hyvin ja mahtuvatko ne kunnolla suuhun. Ihmisten leuat ovat nimittäin pienentyneet evoluution tuloksena ja viisaudenhampaat mahtuvat siksi harvoin hyvin suuhun. Jos viisaudenhampaiden puhdistaminen on vaikeaa tai ne eivät mahdu kunnolla suuhun, hampaat kannattaa poistaa.

Puhkeamattomatkin viisaudenhampaat kannattaa monesti poistaa, vaikka ne eivät aiheuttaisi vielä ongelmia. Leuan sisällä oleva viisaudenhammas voi alkaa vihoitella myöhemmin ja viisaudenhampaat on helpompi leikata pois 25-vuotiaalta kuin 55-vuotiaalta. Näin on siksi, että vanheneminen kovettaa luuta ja hampaan juuret saattavat kasvaa entistä pidemmiksi ja kiertyä alaleuan tuntohermon ympäri. Nuori ihminen toipuu viisaudenhampaiden leikkauksesta myös yleisesti paremmin kuin vanhempi.

Miten viisaudenhampaat poistetaan?

Jos viisaudenhampaat ovat kokonaan puhjenneet, hammaslääkäri voi vetää ne pois. Lääkäri puuduttaa hampaan alueen ensin. Toimenpide voi olla hyvin helppo ja nopea. Leuat saattavat olla kipeät ja turvonneet samana päivänä, mutta oireet helpottavat noin vuorokauden kuluessa.

Jos viisaudenhampaat eivät ole kokonaan näkyvillä, ne leikataan. Yhden viisaudenhampaan leikkaus kestää puoli tuntia ja kaikkien neljän leikkaus tunnin. Leikkauksesta toipuminen kestää kolmesta päivästä viikkoon. Leikkaus tehdään yleensä paikallispuudutuksessa, mutta jos toimenpide pelottaa potilasta kovasti, hänet voidaan nukuttaa. Potilas voi saada myös esilääkityksen. Kaikki potilaat pelkäävät viisaudenhampaiden poistoa ainakin vähän. Ei kannata siis ajatella, että on epänormaali, jos toimenpide pelottaa.

Hampaiden kuvantamismenetelmät ovat kehittyneet vuosien kuluessa huimasti ja hammaslääkäri näkee puhkeamattoman viisaudenhampaan sijainnin röntgenkuvissa aiempaa paremmin. Viisaudenhampaiden leikkaus on siksi yleisesti ottaen turvallinen toimenpide. Se kannattaa kuitenkin suunnitella hyvin. Erikoishammaslääkäri ja suu- ja leukakirurgi Olli Teronen varaa aina suunnittelukäynnin ennen varsinaista viisaudenhampaiden leikkausta.

Mikä on perikoroniitti?

Perikoroniitti on viisaudenhampaisiin liittyvä ientulehdus. Tulehdus kehittyy osittain puhjenneen hampaan viereen ja aiheuttaa märkäkertymän hampaan kruunun viereen. Paikallinen antibakteerinen huuhde tai geeli voi riittää rauhoittamaan oireita, mutta tulehdus jää hampaan viereen ja uusiutuu, kunnes hammas poistetaan. Perikoroniitin oikea hoito on siis hampaan poistaminen.

Asiantuntijana erikoishammaslääkäri ja suu- ja leukakirurgi Olli Teronen.